רמה חדשה בתורה

בימות המשיח יגיע לימוד התורה למלוא שלמותו. הקב"ה יסיר מעם-ישראל את כל המניעות וההפרעות החיצוניות, וממילא יהיו היהודים "פנויין בתורה וחכמתה" (כלשון הרמב"ם בסיום ספרו), ועל-ידי כך "יהיו ישראל חכמים גדולים ויודעים דברים הסתומים". מכיוון שלא יהיו הפרעות וטרדות, יוכל כל יהודי להגיע לדרגה העליונה ביותר של 'תורתו אומנותו' ולהשיג את אור התורה במידה השלמה ביותר.

תורת הקבלה והחסידות מעניקה רובד עמוק לשינוי שיתחולל בתחום לימוד התורה. בספר הזוהר (חלק ג, עמ' קכד,ב ברעיא-מהימנא) נאמר, שלימוד התורה של ימינו הוא בבחינת 'עץ-הדעת', שכן הוא נועד לתקן את חטא עץ-הדעת, ומטרת הלימוד לברר את הטוב מהרע; ואולם בימות המשיח, כשיתוקן חטא עץ-הדעת ויבורר הטוב מהרע, לא יהיה עוד צורך להפריד בין טוב לרע, ולכן הלימוד יהיה ב'עץ-החיים'.

בירור האמת מתוך השקר

משמעות הדברים מבוארת בהרחבה בספר התניא (איגרת הקודש סימן כו), על-ידי הסברת ההבדל בין תורת הנגלה לתורת הנסתר. שני החלקים הללו של התורה הם תורת ה', חכמתו ורצונו של הקב"ה, אך יש הבדל גדול ועיקרי ביניהם: תורת הנגלה עוסקת בגלוי בענייני העולם – "שור שנגח את הפרה", "המחליף פרה בחמור", "שניים אוחזין בטלית" וכדומה; אלא שבתוך הדיונים הארציים טמונה חכמת ה'. לעומת זה, תורת הנסתר עוסקת בגלוי בענייני אלוקות וקדושה, ואין בה שום הסתר והעלם של האור האלוקי שבה.

אף-על-פי-כן, עיקר הלימוד (לרוב ישראל) בזמן הזה הוא בתורת הנגלה דווקא. יהודי נדרש להתעמק בסוגיות התלמוד, שבהן נידונים סכסוכים בין בני-אדם, טענות של שקר וכדומה. עליו להתעמק בתוך המשא-ומתן התורני של התנאים והאמוראים וה'ראשונים' וה'אחרונים', שיש בו מחלוקות וקושיות ופרכות, והלומד נדרש לחתור ככל יכולתו לבירור האמת.

זו תכלית העבודה בזמן הזה –  לתקן את חטא עץ-הדעת ולהפריד את הטוב מן הרע. ההתלבשות של תורת הנגלה בסכסוכי בני-אדם, בטענות של שקר, במחלוקות ובקושיות – מסמלת את מצבה של הקדושה בעולם הזה, שבו נתערבב הטוב ברע והאמת בשקר. כשיהודי עוסק ככל יכולתו בבירור האמת של התורה, הוא תורם את חלקו לבירור העולם ולתיקונו של חטא עץ-הדעת, וזו תכלית העבודה בזמן הזה (והצורך בלימוד פנימיות התורה בזמן הזה הוא בעיקר כדי לזכור את קדושת התורה).

עץ החיים

אולם לעתיד-לבוא, כשתסתיים עבודת הבירורים ויופרד הטוב מן הרע בעולם בכלל, שוב לא יהיה צורך להפריד את האמת מן השקר ולעסוק בליבון קושיות ופרכות. לימוד התורה יתעלה אז למצבו הטהור – חכמת-ה' גלויה, בלי שום העלם והסתר.

לכן יהיה אז מהפך בלימוד התורה: תורת הנגלה תהיה גלויה וברורה לכל אחד ואחד, כדבר המובן מעצמו, ומאחר שבימות המשיח תיכחד השִכחה, שוב לא יהיה צורך לחזור ולשנן את הדברים; אלא עיקר הלימוד יהיה בפנימיות התורה, 'עץ-החיים', שבאמצעותה יגיע עם-ישראל להבנת סודות הבריאה בצורה העליונה ביותר, ובלשון הרמב"ם – שבני-ישראל "ישיגו דעת בוראם כפי כוח האדם".

לימוד התורה בימות המשיח יהיה אפוא ברמה עליונה לאין-ערוך. זה יהיה עיסוק טהור בחכמת ה', שאינה מכוסה ואינה מוסתרת על-ידי דברים חיצוניים כלשהם. ממילא גם הדבקות בקב"ה על-ידי התורה תהיה בעוצמה מופלאה. תהיה אז שלמות של התקשרות בין האדם לבין הקב"ה על-ידי לימוד התורה בטהרתה.